مشاور بازاریابیمشاور فروش

مرحله STP در بازاریابی چیست؟

مرحله STP در بازاریابی چیست؟

اس تی پی (STP) یک ابزار مهم و کارآمد در کسب و کار و بازاریابی و فروش محصولات و خدمات است. در واقع قبل از شروع و راه اندازی هر کسب کار و یا تولید محصولات و خدمات و … می بایست برای رسیدن به اهداف مورد نظر و پیدا نمودن بازار مناسب از این ابزار به نحو احسن و کامل استفاده نمود.

و STP؛ مخفف کلمات زیر می باشد که سعی می نمایم بطور خلاصه و مفید به تمام ابعاد و بخش های آن بپردازیم.

❌ اSegmentation: به معنای بخش بندی بازار می باشد. فرآیندی است که در آن بازار را به بخش های مجزا برای محصولات و خدمات خود از طریق روش های زیر که به برخی از آنها اشاره خواهم کرد؛ تقسیم بندی می نماییم. به گونه ای که هر بخش مناسب برای محصولات/خدمات و بازار هدف ما باشد.(با در نظر گرفتن آمیخته بازاریابی که در مباحث قبلی به آن پرداخته ام).

📌 روش های بخش بندی Segmantaion Methods :

۱- باتوجه به ویژگی های شخصیتی مشتریان (از نظر سطح درآمد؛ تحصیلات؛ ….)

۲- با توجه به منافع مطلوب (با توجه به منافعی که از خرید محصولات/خدمات نصیب مشتریان می شود).

۳- با توجه به رفتارها و واکنش های احتمالی و یا قطعی که مشتریان و کانال های توزیع به محصولات/خدمات دارند و یا می توانند داشته باشند).

۴- با توجه به موقعیت های مکانی و جمعیتی (از نظر مکان مناسب و میزان جمعیت که مناسب محصولات/خدمات باشد).

۵- کدام بخش از بازار رقبای کمتری دارد و یا مزیت رقابتی بیشتری نسبت به رقبا داریم. و یا کدام بخش از بازار بکر و دست نخورده باقی مانده است.

🎯 اTargeting: به معنای انتخاب بازار هدف و ورود به آن است. (بازار هدف خود را در Segmentation انتخاب می نماییم). محصولات/خدمات خود را ارائه و وارد بازار هدف می نماییم و به تدریج عرضه محصولات/خدمات را افزایش و توسعه می دهیم.

❌ اPositioning: در بازاریابی به معنای برند سازی و جایگاه سازی کسب و کار و محصولات/خدمات در بازارهای هدف است که می بایست بعد از Targeting انجام شود. که از طریق تبلیغات؛ شعارهای تبلیغاتی مبتنی بر واقعیت؛ اعلام منافعی که از خرید محصولات/خدمات نصیب مشتریان می شود؛ مزایای رقابتی ما نسبت به سایر رقبا و…. و استراتژیهای دیگر انجام می شود و مرحله بسیار مهمی است. زیرا که رقبا همیشه به دنبال ما هستند و می بایست حضور خود را در بازار دائما نشان دهیم تا برند ما همیشه در ذهن مشتریان باقی بماند. (بعنوان مثال کوکاکولا همچنان در حال تبلیغات برای خود می باشد).

توجه داشته باشید مطالب ذکر شده بصورت خلاصه ارائه شده است و تمامی مراحل STP می بایست با دقت تمام انجام شود و هر یک از مراحل دارای استراتژی و متدهای متعددی می باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا